Sokszor kapjuk meg azt a kérdést, hogy lehet-e eredményesen fejleszteni egy gyermeket úgy, hogy azt nem szakember végzi, hanem otthon a szülő. Nyilván ez egy igen összetett kérdés, de a mi álláspontunk az, hogy mindenképpen érdemes belevágni az otthoni fejlesztésbe. De hogyan lehet motiválni egy kisgyereket, hogy minél többet “gyakoroljon”?
Ha a gyereknevelés kapcsán a motiváció szóra gondolunk, akkor sokszor rögtön olyan materiális javak jutnak eszünkbe, mint a csokoládé és a játék. Vagy gondoljunk csak arra a bizonyos mondatra, ami már inkább zsarolás, mint motiváció: “Addig nem kelhetsz fel az asztaltól, amíg meg nem etted az ebédet!”. Ezeket most mind felejtsük is el és beszéljünk arról, hogy hogyan lehet valóban úgy motiválni, hogy az ténylegesen a gyermek érdekét szolgálja?
Motiváció kapcsán alapvető fontosságú a szeretetkapcsolat.
Pontosan erre épülnek fel videóink, miszerint a gyermeked otthon a saját kis környezetében, egy már meglévő szeretetkapcsolatban tud fejlődni úgy, hogy közben a videó másik végén egy fejlesztő pedagógus segíti őt, saját gyermekével karöltve. Egy kölcsönösen jó kapcsolat esetében a gyermek eleget szeretne tenni nekünk, megmutatni, hogy milyen ügyes, okos, milyen jól teljesít.
Fontos, hogy ehhez sokat beszélgessünk vele, dicsérjük, megerősítsük abban, hogy jól csinálja.
Ha pedig szeretnénk elvinni fejlesztő pedagógushoz, mert úgy érezzük, hogy nem vagyunk rá készek, hogy mi magunk töltsük be ezt a szerepkört, akkor nagyon fontos, hogy figyeljünk arra, hogy az oktatás során legyen személyes kapcsolata a fejlesztőnek a gyermekünkkel, mert ezen a köteléken át lesz kiváltható, fenntartható az érdeklődése. Az a tapasztalatom mint fejlesztő pedagógus, hogy semmire sem tudok megtanítani egy olyan gyereket, aki nem szeret engem.
Mivel lehet motiválni egy gyereket, hogyan tudjuk nála fenntartani a figyelmet?
Az óvodáskorú gyermekeknél fontos, hogy még mindent játékosan közelítsünk meg, viszont tegyük ezt úgy, hogy rövid időtartam alatt az összes érzékszervét vonjuk be egy programba. Hogy miért fontos ez? Ők még nem tudnak hosszú ideig koncentrálni egy-egy feladatra, emellett pedig hamar megunják azt. Törekedjünk arra, hogy ha programot választunk nekik, – játék, fejlesztés, időtöltés – akkor az legyen változatos.
Egy tökéletes program a vizualitáson, a hangok használatán és a mozgáson alapszik.
Emellett pedig, mint említettük, törekedjünk a komplexitásra, azaz vonjuk be az összes érzékszervüket. Legyen illatok, ízek, és testi kontaktus. A gyerek számára maga a fizikai érintés elősegítő az endorfintermelést és lelki megnyugvást hoz.
Tehát, ha óvodás korú gyermekünket bátorítani, megnyugtatni, erősíteni
szeretnénk, akkor öleljük meg!
Az idősebb, 6-10 év közötti gyermekeknél már más a helyzet, ott előtérbe kerül a verbális bíztatás, bátorítás. Ebben a korban igencsak érzékenyek, ekkor kezd kifejlődni az önbecsülés és az önértékelés.
Pozitív megerősítéssel, bátorítással, „varázsszavakkal” lehet ebben az életkorban a gyerekeknél eredményeket elérni.
Hogy mik azok a varázsszavak?
- Nagyon ügyes vagy!
- Bízom benned!
- Büszke vagyok rád!
- Menni fog!
- Meg tudod csinálni!
Gondoljunk csak bele abba, hogy a felnőttek világában is mennyi mindent el lehet érni pár jó szóval. A munkahelyünkön is, ha folyamatosan megdicsérnek, biztatnak, elismernek minket, akkor nagyobb önbizalomra teszünk szert, ezáltal pedig jobban is tudunk teljesíteni. Ez visszafelé sincs másképp. Ha csak elvárnak tőlünk, nem kapunk pár jó szót, az önbizalmunk lankad és a teljesítményünk is alábbhagy. A gyermekeknél is így van ez, csak ott az érzékenységi fokozat jóval erősebb.
Tehát, bízni kell bennük és ezt a tudtukra is kell adni! Ne csak idegenek felé kommunikáljuk ezt, hanem feléjük is!
A pozitív megerősítéssel elérhetjük, hogy Önmagukat szellemileg értékesnek érezzék. Erre egy fejlesztés alatt ugyanakkora hangsúlyt kell fektetni, mint bármilyen más “tananyagra”, hiszen az érzelem és értelem, kéz a kézben jár, hatással vannak egymásra.
Hogyan kezeljünk egy motiválatlan gyereket?
Beszéltessük sokat, próbáljuk megérteni, hogy mitől alakult ez így ki benne. A gyerekek kíváncsi természetek, így beszélgetéssel eredendően emelhetjük a motivációjukat. Időt és figyelmet kell rájuk szánni. Kerüljük el a “muszáj” és “kell” szavakat! Hú, ahogy leírtam, máris megborzongtam. Ezeknek a szavaknak van alapból egy visszatartó ereje, hiszen általában semmit sem szeretünk, amit muszájból kell tenni.
Ahhoz, hogy motiválni tudj valakit, neked is hinned kell abban, amit csinálsz!
Az, hogy szülőként/pedagógusként valóban segíteni tudj a gyermekednek, ahhoz első lépésként Neked is erőt kell magadon venned! Élvezd a gyerekkel töltött idő minden pillanatát! Próbáld meg úgy felfogni, hogy az az idő, amit gyakorlásra kell szánni, egy olyan minőségi együttlét, ami a saját kapcsolatotokat is erősíti, amellett, hogy a gyermek életét is megkönnyíti. Ez pont olyan, mint a fogyókúra. Nem elég változtatni egy kicsit, hanem a jó és hosszú távú eredmény elérése érdekében bizony életmódot, szemléletet kell váltani. Ne egy szükséges rosszként éld meg a fejlesztést, hanem éld meg ezt úgy, mint a kettőtök közös minőségi időtöltését.
Ha nem tudod, hogy hogyan kezdj neki az otthoni fejlesztésnek, bizonytalan vagy abban, hogy menni fog-e neked, vagy csak szívesen megtudnál többet a motiváció mikéntjéről, akkor egyeztessünk egy időpontot konzultációnkra. Mentori programunk keretében szívesen segítünk az otthoni fejlesztéssel kapcsolatos kérdéseidben! Írj e-mailt (smilingkids.fejelsztes@gmail.com), vagy telefonálj a +36 30 619 4140-es telefonszámon!